ALGEBRA BOOLE'A Działanie bramek prezentowane jest za pomocą tablic prawdy, w których opisuje się kolejne kombinacje stanów na wejściach oraz odpowiednie wartości na wyjściu.
Rysunek: Reprezentacja bramek OR i AND Funktory logiczne (ang. logical functors) potocznie nazywane bramkami logicznymi są elementami konstrukcyjnymi układów cyfrowych, składającymi się z odpowiednio połączonych rezystorów, tranzystorów, kondensatorów i diod półprzewodnikowych. Funktory logiczne przedstawiane są graficznie za pomocą piktogramów (symboli graficznych) dzięki czemu istnieje możliwość projektowania systemów logicznych na papierze lub za pomocą oprogramowania komputerowego. Podstawowe bramki logiczne AND, OR i NOT odzwierciedlają funkcje logiczne opisane przez algebrę Boole'a. Podstawowe bramki OR i AND (oraz pochodne) mają dwa wejścia i jedno wyjście, natomiast bramka NOT ma jedno wejście i jedno wyjście.
Bramka OR Bramka OR (LUB) realizuje sumę logiczną Y=A+B lub Y=A v B. Funktor OR daje na wyjściu Y stan 1 wtedy, gdy przynajmniej na jednym wejściu będzie również stan 1. Stan 0 na wyjściu Y pojawi się tylko wtedy, gdy na wejściach A i B pojawi się stan 0. Bramka AND Bramka AND (I) realizuje iloczyn logiczny Y=A+B lub Y=A^B
Funktor AND
daje
na wyjściu
Y stan
0
wtedy,
gdy przynajmniej
na jednym
wejściu
będzie również
stan 0.
Stan
1na
wyjściu Y
pojawi się
tylko
wtedy,
gdy na
wejściu A
i B
pojawi się
stan 1. Bramka NOT
Bramka NOT
(NIE)
realizuje negację Funktor NOT daje na wyjściu Y stan 1 tylko wtedy, gdy na wejściu będzie stan 0. Stan 0 na wyjściu Y pojawi się tylko wtedy, gdy na wejściu A pojawi się stan 1.
Bramka NOR,
NOT-OR
(N IE-LUB)
realizuje sumę logiczną
z inwersją
Bramka NOR wykonuje operacje odwrotnie niż bramka OR. Funktor NOR daje na wyjściu Y stan 0 wtedy, gdy przynajmniej na jednym wejściu będzie stan 1. Stan 1 na wyjściu Y pojawi się tylko wtedy, gdy na wejściach A i B będzie stan 0.
Bramka NAND,
NOT-AND
(NIE
-I)
realizuje iloczyn logiczny
z inwersją
Funktor NAND wykonu je operacje odwrotnie niż AND. Bramka NAND daje na wyjściu Y stan 1 wtedy, gdy przynajmniej na jednym wejściu będzie stan 0. Stan 0 na wyjściu Y pojawi się tylko wtedy, gdy na wejściu A i B pojawi się stan 1.
Bramka XOR,
EXCLUSIVE
-OR
(ALBO)
realizuje różnicę
symetryczną Bramka XOR daje na wyjściu Y stan 1 wtedy, gdy wyłącznie na jednym wejściu będzie stan 1. Stan 0 na wyjściu Y pojawi się tylko wtedy, gdy na obydwu wejściach A i B pojawi się stan 1 lub 0.
|